سخن شهردار

بارالها توفیقی عطا فرما که غیر از طریق تو قدم برنداریم و جز رضای تو طلب نکنیم، انجام خدمت نعمتی است عظیم که بدون توفیق و خواست الهی مقدور نگردد و موفقیت در انجام کار، مگر در سایه همکاری و همدلی همه شهروندان معزز و همکاران گرامی میسر نباشد ....ادامه

خرید و فروش ملک با توجه به آن که امروزه سرمایه زیادی را می طلبد و باعث جا به جایی و انتقال سرمایه زیادی از یک فرد به فرد دیگر است از این رو دارای حساسیت ها و ضرورت هایی نیز می باشد.

 

  

 

لذا لازم است برای انجام معامله فرد معامله کننده از وضعیت حقوقی ملک اطمینان حاصل کند. مانند این که فرد استعلام ملک و سند مربوطه را انجام دهد. استعلام به این منظور انجام می شود که اعتبار یک سند از نظر قانونی بودن مشخص شود.

 

برای مثال افراد استعلام یک ملک را به منظور بررسی شرایط ثبتی و همچنین بررسی مالکیت ملک انجام می دهند. برای این کار سازمان ثبت اسناد و املاک اموری را تعیین کرده است و رعایت آن ها را در معاملات ملکی اجباری کرده است. با انجام این ترتیب افراد می توانند با اطمینان و با ریسک کمتری وارد معامله بشوند.

 

سازمان ثبت اسناد و املاک

 

سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از نهاد های رسمی و اداری ایران به حساب می آید و وظیفه این نهاد تثبیت و حمایت از مالکیت مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد. از وظایفی که بر عهده این نهاد قرار دارد تثبیت و مستند سازی مالکیت های حقیقی و حقوقی، ثبت موسسات تجاری و غیر تجاری، تنظیم اسناد رسمی، ثبت وقایعی مثل ازدواج و طلاق، استعلام سند، ثبت اختراع و ثبت طرح های صنعتی و تجاری و اجرای مفاد اسناد رسمی می باشد.

نکته ی قابل ذکر اینکه دفاتر ازدواج و طلاق از نهاد های زیر مجموعه ثبت اسناد می باشد و تحت نظارت آن فعالیت دارند.

 

                      

 

استعلام سند ملک به چه منظور است؟

 

همانطور که در بالا گفتیم اهمیت این امر در شناخت و علم به اعتبار فروشنده و ملک می باشد. و مزایای بسیاری می توان برای آن متصور بود. یکی از مزایای استعلام سند ملکی این است که به افراد این اطمینان را میدهد کسی که دارد ملک را به خریدار می فروشد؛ واقعاً مالک ملک است و اسناد مالکیت وی جعلی و… نمی باشد. و این که وی، ملک دیگری را نمی فروشد. و اگر چند مالک برای ملک وجود داشته باشد این امر از طریق استعلام سند محرز می شود. از نکات مهم در که در استعلام سند مورد توجه قرار می گیرد این است که اگر ملک مزبور وام دار باشد و سند ملک به این منظور در رهن بانگ باشد با استعلام این امر مشخص می شود.

 

استعلام اسناد و پلاک های ثبتی

 

به منظور انجام این استعلام افراد باید به اداره ثبت اسناد و املاک شهر خود مراجعه نمایند و درخواست استعلام را ارائه بدهند. نکته ی قابل ذکر این است که انجام این استعلام تنها توسط خود مالک ملک انجام می شود زیرا این امور از موارد شخصی فرد به حساب می آید و درخواست استعلام از کسی به جز مالک یا نماینده وی پذیرفته نیست. وقتی استعلام مورد نظر انجام می شود تمامی پلاک های ثبتی با کد ملی فرد اعلام شده و در صورت ثبت ملک و سند مورد نظر اطلاعات لازم مبنی بر اثبات مالکیت فرد اعلام خواهد شد.

همچنان که گفتیم به علت شخصی بودن اطلاعات این استعلام ها فرد تنها با درخواست مالک انجام می شود لذا اگر شخصی غیر از مالک و نماینده وی بخواهد این استعلام را بگیرد نیازمند حکم قضایی از دادگاه می باشد.

 

نحوه استعلام سند تک برگی

 

همانطور که گفته شد با مراجعه فرد به سازمان ثبت اسناد و املاک، تمام پلاک هایی که به نام و مالکیت فرد است محرز و مشخص می شود و افراد می توانند با استفاده از مدارک ارائه شده مالکیت خود را در املاک مزبور اثبات کنند. در موردی دیگر فرد قصد دارد که سندی را به صورت موردی استعلام کند به طوری که تنها یک سند با شرایط مشخص مورد بررسی قرار می گیرد. به منظور انجام این نوع استعلام با استفاده از شماره سند تک برگی به صورت آنلاین می توان استعلام آن را از طریق سامانه های سازمان ثبت اسناد انجام داد

 

استعلام سند ملک از شهرداری

 

نکته ای که لازم به ذکر می باشد این است که اگر خریدار و فروشنده در خرید و فروش ملک توافق کنند و بخواهند آن را به صورت رسمی انتقال دهند این انتقال منوط به گرفتن استعلام هایی از شهرداری است. زیرا در این زمان انتقال اگر آن ملک هر بدهی در قبال شهرداری داشته باشد باید تصفیه بشود.  از طرفی در صورت وجود تخلف ساختمانی چه به صورت حکم تخریب یا جریمه نقدی خسارت گریبان خریداری می شود که بدون اطلاع ملک را مورد معامله قرار داده است یا حتی بدتر از آن موارد وجود دارد که زمین های خارج محدوده شهر را به عنوان زمین شهری معامله می کنن که در این صورت اگر از شهرداری استعلام گرفته نشود قبل از معامله خریدار با مشکلاتی از جمله عدم ارائه خدمات آب ، برق ، گاز ، خدمات شهرداری مواجه می شود .

فروشنده با نامه ای که دفترخانه به وی داده به شهرداری مراجعه می کند. و در آنجا کارشناسان مواردی را از قبیل اینکه ساختمان طبق چه پروانه ای ساخته شده را بررسی می کنند و اگر طبق پروانه ساخته نشده باشد جریمه را فروشنده پرداخت خواهد کرد. از دیگر هزینه ها عوارض نوسازی برای ساختمان و زمین است که از هزینه های انتقال به حساب می آید. هزینه های دیگری نیز مانند جمع کردن زباله و کمک به آموزش و پرورش نیز باید پرداخت شود.

 

نتیجه گیری

 

خرید و فروش ملک شاید بر خلاف بسیاری از معاملات دیگر به علت حساس بودن نیازمند تشریفاتی برای آن است. یکی از این تشریفات استعلام سند از سازمان ثبت اسناد و دیگری هم از شهرداری است که در بالا به چند مورد مختصرا اشاره کردیم.  استعلام از سازمان ثبت به منظور اطمینان از موارد قانونی و حقوقی ملک ضروری است به این ترتیب ریسک معامله کمتر می شود و فرد با اطمینان بیشتری وارد معامله می شود‌. استعلام از شهرداری نیز به منظور پرداخت هزینه هایی است که در بالا به آن پرداختیم.

 

سوالات متداول

 

 استعلام سند ملک در معامله چه اهمیتی دارد؟

به منظور این که اعتبار سند از نظر قانونی مشخص شود و موارد مشکلات حقوقی آن احراز شود و اینکه مشخص شود چه شخصی مالک اصلی می باشد؛ انجام این استعلامات ضروری است.

 برای استعلام سند تک برگی چه کاری باید انجام داد؟

برای انجام این استعلام که به صورت آنلاین امکان پذیر است لازم است که فرد شماره سند تک برگی را داشته باشد.

 در صورت انتقال رسمی ملک آیا استعلام از شهرداری نیاز است؟

 بله؛ دفترخانه تا زمانی که این استعلامات انجام نشود سند انتقال را تنظیم نخواهد کرد و از طرفی در صورت وجود تخلف ساختمانی چه به صورت حکم تخریب یا جریمه نقدی خسارت گریبان خریداری می شود که بدون اطلاع ملک را مورد معامله قرار داده است یا حتی بدتر از آن موارد وجود دارد که زمین های خارج محدوده شهر را به عنوان زمین شهری معامله می کنن که در این صورت اگر از شهرداری استعلام گرفته نشود قبل از معامله خریدار با مشکلاتی از جمله عدم ارائه خدمات آب ، برق ، گاز ، خدمات شهرداری مواجه می شود .

جاذبه های گردشگری

برو بالا

Template Design:Dima Group